CASE

Større overblik og mindre kompleksitet i netværket

Hovedstadens Beredskab har gjort sin netværksdrift mere simpel og givet de mange tilkoblede stationer indblik i, hvad der sker i deres del af netværket. Med en Meraki-løsning fra Cisco kan netværksteknikeren nu følge alle hændelser i netværket og konfigurere enheder fra centralt hold.

Det var stigende kritikalitet og krav  om højere oppetid, der i 2018 fik Christian Falberg Goth, Chef for IT, Digitalisering og Shared Service i Hovedstadens Beredskab, til at gå i gang med at transformere organisationens netværk.
Målet var at trække kompleksiteten ud af netværket og gøre det nemt at overvåge, og det er lykkedes med implementeringen af Cisco-løsningen, Meraki.

”Vi er et selskab stiftet i 2016 med otte ejerkommuner, og vi er i Hovedstadens Beredskab vokset meget de senere år. Inden vi gik i gang med Meraki-projektet, sad vi med et netværk, der var resultatet af, hvad jeg kalder for kontrollerede knopskydninger. Vi har over tid koblet flere og flere lokationer, forretningsområder og systemer på, for det er den måde, vi er vokset på. Men det betød også, at kompleksiteten efterhånden var blevet stor, og vi brugte mange ressourcer på at drifte og vedligeholde netværket,” fortæller Christian Falberg Goth, og fortsætter:
”Vi stod konkret og skulle have netværk ud på alle stationer. Vi er  ganske få i netværksafdelingen og har ikke tid til at tage rundt og løse problemer. Vi havde behov for noget, der var nemt at overskue, og som vi kunne konfigurere fra centralt hold.”

OM MERAKI

Cisco Meraki er en 100% cloudbaseret netværksløsning bestående af wireless AP, switche, firewalls, WAN-optimering og mobile device management. Hele netværket kan overvåges og driftes fra et enkelt dashboard, hvilket forenkler implementering og administration.

Hovedstadens Beredskab har fået:

Konsolidering på ét netværk

Netværket understøtter på den ene side Hovedstadens Beredskabs administration, primært kontorfunktionerne, og på den anden side den operative del af forretningen: Alarm 112, vagtcentral, blå blink og alle de systemer, som drifter den kritiske forretning og derfor aldrig må svigte. Førhen kørte de to områder på to separate netværk, som krævede indkøb og vedligehold af dobbelte enheder. Men sammen med Cisco-huset, Wingmen, har Hovedstadens Beredskab med netværkstekniker, Flemming Jespersen, i spidsen, fået konsolideret det hele på ét netværk. MPLS-teknologien er skiftet ud med ren internetadgang, og områderne – som fortsat er separeret med VLAN – kører i dag på én og samme hardware. Ressourcerne, der er blevet frigivet i kølvandet på konsolideringen, bliver i dag brugt på endnu mere og endnu stærkere redundans.

HB_Meraki
Netværket ligger på skærmen

Og foran det hele ligger altså den cloud-baserede managementløsning, Meraki, som skubber en visualisering af netværket ud på en skærm. Dermed har Flemming Jespersen det fulde overblik over Hovedstadens Beredskabs netværksmiljø. Og samtidig kan kollegaerne i Infrastruktur-teamet og den døgnbemandede IT-vagt også følge med i, hvad der sker i netværket og selv løse daglige problemer.
”Jeg kan følge med i det hele og se, hvordan netværket er skruet sammen, og hvad der sker i det. Når jeg selv eller andre af kollegaerne konstaterer et problem, kan alle nu selv se, om det er netværket, der forårsager problemerne. Jeg oplever også, at propperne i internettrafikken er forsvundet. Brugerne er blevet mere glade, og i dag får jeg langt færre klager over lange svartider,” forklarer Flemming Jespersen.
Også Christian Falberg Goth peger på en større brugertilfredshed i organisationen.
“Vi gennemførte en uafhængig IT-analyse, inden vi fik omlagt netværket, som viste, at meget af brugernes frustration kunne spores tilbage til netværket og ikke til selve applikationerne. Den er forsvundet, og i dag skal vi stort set kun løse almindelige problemer på coreapplikationerne og serverne.”

Effektivitet og lavere omkostninger

Selv om implementeringen af Meraki-løsningen har nedbragt driftsomkostningerne væsentligt, var der fra starten ikke tale om et omkostningsdrevet driftsprojekt.
”Selvfølgelig har vi fokus på økonomien,” understreger Christian Falberg Goth. ”Men det var ikke den primære driver. Vores motivation var, at vi ville satse målrettet på it og digitalisering, og det krævede altså et stærkere og mere overskueligt netværk. Vi har også bygget to nye datacentre op som et led i den proces.”
Det nye set-up er også fremtidssikret og kan nemt udbygges. Det kræver blot en internetadgang.
”Vi har allerede et par gange koblet nye centraler på. Det kan jeg selv gøre nemt og hurtigt,” slutter Flemming Jespersen.

Chef for IT, Digitalisering & Shared Service Hovedstadens Beredskab

Christian Falberg Goth

Netværkstekniker Hovedstadens Beredskab

Flemming Jespersen

NEXT?

Løsninger

Læs mere om hvilken værdi Meraki kan skabe for din virksomhed.

Services

Vi kan hjælpe dig med vedligeholdelsen og driften af dit netværk. Se vores Services og læs hvordan.

Cases

Se hvordan vi har hjulpet andre med at få det optimale ud af deres it-infrastruktur.

SALES MANAGER -PUBLIC

Jacob Damsgaard

Ønsker du at høre mere om, hvordan vi har hjulpet Hovedstadens Beredskab eller hvordan Meraki kan skabe værdi for dig så kontakt mig på jad@wingmen.dk.

Kontakt DIN WINGMAN

Kbh.: Tobaksvejen 23B 1. sal th., 2860 Søborg
Århus: Lyshøjen 2 1. sal tv., 8520 Lystrup

Telefon: 70202110
Mail: info@wingmen.dk
CVR: 36440228