“Det trådløse netværk fungerer aldrig, men 4G kører perfekt”

Den sætning siger desværre meget om opfattelsen af Wi-Fi ude hos nogle af de virksomheder, vi besøger. Wi-Fi er ikke rigtig noget de regner med, og er måske endda en kilde til irritation, fordi det til tider virker lidt sporadisk. Men sådan behøver det ikke være! Wi-Fi kan sagtens bruges til netværk og kritiske applikationer, som kræver en høj oppetid og højt niveau af sikkerhed; det skal bare designes ordentligt fra start, og så skal det passes løbende.

Det er på tide, at Wi-Fi omfavnes og behandles som en kritisk del af netværket, og ikke som det nogle gange ses i dag, et add-on. Man kan stort set ikke opdrive laptops, mobiltelefoner eller arbejdsstationer med mGig Ethernet support, og de fleste mobile enheder har end ikke et Ethernet-stik. Men praktisk talt har alt Wi-Fi, enten i form af Wi-Fi 5 (802.11ac) eller nu Wi-Fi 6 (802.11ax).

Et af problemerne ved Wi-Fi er, at man ikke umiddelbart bliver straffet ved en dårlig Wi-Fi installation, som man gør ved en dårlig Ethernet installation. Wi-Fi er designet til at give forbindelse i selv de vanskeligste miljøer. Det betyder, at man kan få ‘signal’, men det er langtfra sikkert, at det signal er optimalt.

Et Wi-Fi netværk skal efterses af fagfolk, som ved, hvordan et Wi-Fi netværk fungerer, og ikke bare hvordan man installerer det. Cisco wireless (både ‘Classic’ og Meraki) har værktøjer, som kan give status på Wi-Fi netværket, og fortælle, hvis der er kommet enheder ind, som forstyrrer. Eksempler på dette vil komme i efterfølgende blogindlæg.

Hvad gør mobilselskaberne?

Hvis man ser på 4G, så har mobilselskaberne præcis de samme problemer som vi har ved Wi-Fi! Fysiske begrænsninger i form af nye bygninger, flere brugere, og et større forbrug per bruger. Men mobilselskaberne monitorerer og optimerer konstant deres netværk for at undgå problemer.

Mange glemmer, at mobilselskaberne bruger mange penge på at indhente data fra mobilnettet, analysere data, og optimere netværket efterfølgende. Det kunne være i form af nye master, flere og mindre celler, og brug af flere frekvenser for at danne såkaldte ‘overlay’ netværk, hvor man aktivt bruger de forskellige frekvensområders udbredelses-egenskaber for at skabe store og små celler. Man bruger eksempelvis 800 MHz til at skabe en ‘fladedækning’ og de højere frekvenser (1800 og 2100 MHz) til kapacitetsdækning, f.eks. i boligområder.

Gør det samme i Wi-Fi!

Filosofien med konstant overvågning af sit trådløse netværk, og at se det som et organisk netværk, der bliver påvirket af udefrakommende faktorer, fremfor et statisk kablet net, man bare kan lade være som det er, kan føres direkte over i et Wi-Fi netværk.

Ligesom det mobile 4G-net, skal Wi-Fi løbende efterses, fordi der kommer flere brugere på, trafikmønstrene ændrer sig, der kommer udstyr på med gammel teknologi (Wi-Fi 3 og 4), de fysiske forhold ændres (døre, vægge, møbler), naboer laver nye Wi-Fi netværk, etc.

Og løbende skal man forholde sig til, hvad og hvordan der kan optimeres bl.a. ved at stille sig selv spørgsmål såsom:

  • Kan de ændrede mønstre løses med flere accesspunkter?
  • Hvordan udnytter vi accesspunkterne bedst på det nuværende netværk?
  • Skal de eksisterende accesspunkter placeres anderledes?
  • Hvad med den nuværende kabling og placeringen af accesspunkter?
  • Hvis accesspunkter flyttes, skaber de så andre problemer?
  • Skal/kan vi bruge 2.4 GHz som overlay net, og 5 GHz til ren kapacitet?
  • Skal vi sidde som vi gør nu, eller skal der rykkes rundt?
  • Har vi behov for dækning andre steder?

Der er mange spørgsmål som kan stilles, ved det nuværende netværk og mange klager kan undgås ved at have en mere klar politik omkring Wi-Fi.

Hav en klar politik

Hvis man ikke har et velfungerende Wi-Fi, og antallet af fysiske forbindelser ikke matcher antallet af brugere, vil der blive lavet krumspring, som små, unmanaged switche og måske fremmede accesspunkter. Disse enheder skaber problemer, såsom trafik-loops, og kan også være et stort sikkerhedsproblem.

Mange IT-afdelinger har en politik om ‘kabel først’, men desværre er det ikke det, brugerne efterspørger, da man i mange kontormiljøer ikke har faste pladser, og flytter rundt mellem skriveborde og mødelokaler. Dette sætter et stort pres på IT-afdelingen, da der skal kables mange porte, som måske sjælendt er i brug.

Vi får mange spørgsmål omkring brugen af switchporte, især når vi skal skifte switche. Her oplever vi ofte, at op mod 50% af switchportene ikke bliver brugt, selvom de er kablet. Det kan igen være en potentiel sikkerhedsrisiko, og det fylder unødigt i rackskabet.

Antallet af fysiske porte på switche (og dermed antallet af switche) ville kunne nedbringes, ved i højere grad at bruge Wi-Fi. Det medfører en besparelse på indkøb af switche og kabling. Man kan så vælge at bruge lidt ekstra på en mGig switch, så switchen ikke bliver en flaskehals når der kommer mere trafik fra accesspunkterne.

Til meget tunge brugere og servere skal der muligvis stadigvæk bruges kabel, men langt de fleste applikationer vil i dag køre fint på et veldesignet trådløst netværk, og hos enkelte virksomheder ser vi også, at de går ‘wireless only’ nu.

Hos Wingmen har vi set nødvendigheden i at have et velfungerende Wi-Fi netværk, og har specialister, som står klar til at hjælpe med at bygge og vedligeholde det.

-Kruse

Relaterede artikler

AI og kundeservice. 4 trends i 2024 der vil forandre din hverdag
AI i kundeservice

4 trends der vil forandre din hverdag i 2024

Udforsk den revolutionerende verden af Generativ AI, der transformerer arbejdsmetoder og kundeservice. Opdag potentialet for at løse kritiske udfordringer inden for kundeservice og få indblik i, hvordan AI kan inspirere forbedringer på konkrete områder. Men er potentialet større end truslerne? Scan QR-koden for at se, hvordan et forsikringsselskab automatiserer kundeserviceelementer og giver dig et glimt af fremtidens interaktion med AI.

Læs mere
Der findes ikke flere artikler i arkivet
Systems Engineer, Henrik Kruse, wingmen
SYSTEMS ENGINEER

Henrik Kruse

Har Tech Tanken gjort dig nysgerrig på at vide mere? Så kan du følge med på hjemmesiden her eller du kan kontakte mig, hvis du har spørgsmål til denne tanke.

Mail: hkl@wingmen.dk

Kontakt DIN WINGMAN

Kbh.: Tobaksvejen 23B, 2. sal, 2860 Søborg
Aarhus: Lyshøjen 2, 1. sal tv., 8520 Lystrup
Odense: Stenhuggervej 21, 5230 Odense M

Telefon: 70202110
Mail: info@wingmen.dk

CVR: 36440228