6 trin til at komme i mål med netværksautomatisering: del 1

Netværksautomatisering – det lyder komplekst og meget teknisk.

Men sandheden er, at den tekniske side af netværksautomatisering ofte er den simpleste del af opgaven. Den virkelige udfordring ligger i det organisatoriske og planlægningsmæssige arbejde, der skal gøres både før, under og efter at man begynder på selve kodningen. Der er i alt seks vigtige trin, der skal overvejes inden man går i gang med at automatisere et netværk.

I denne blogpost vil vi se nærmere på de tre første trin i en succesfuld netværksautomatisering, nemlig: definition, demonstration og deployment.

1) Definition

Her har vi hele grundlaget for automatiseringsrejsen. Her skal I sikre, at alle involverede er klar til at begynde på automatiseringsprojektet.

I automatisering snakker vi ofte om “use-cases” som et begreb, der beskriver det ønskede mål. I kan udtænke simple use-cases, der hjælper med små og gentagende opgaver i hverdagen. Use-cases hjælper jer med at spare tid og uddelegere opgaver. Der kan også være tale om større use-cases, som udgør et komplekst workflow på tværs af mange forskellige platforme og afhængigheder – dem kan I bruge til at sikre ensartethed og fjerne kompleksitet.

  • Vælg en enkelt simpel og relevant use-case, som vil være let at demonstrere og efterfølgende sætte i produktion.

  • Sammensæt et team bestående af profiler med kompetencer inden for den relevante teknologi (f.eks. netværk, sikkerhed, data center eller collaboration), samt ikke mindst softwareudvikling.

  • Det er vigtigt, at dette team både har kompetencerne til og et ønske om at komme i mål med automatiseringen. Vi ser ofte, at netværksansvarlige frygter automatisering, fordi deres område er både kritisk og komplekst, og det kan kræve en kulturændring at omstille sig (I bør sikre opbakning fra ledelsen, så de rette ressourcer kan allokeres, og så der er enighed om værdien af den kommende indsats).

  • Aftal en klar “definition of done”. Det er ikke nok med den klassiske “It works on my machine!” og hardcodede passwords. Hvor skal koden køres? Hvem skal have adgang? Hvordan er løsningen dokumenteret? Hvilke krav er der til løbende vedligehold? Selvom ambitionerne her kan blive tårnhøje, er det også vigtigt at huske på at vi trods alt kun er i gang med den første use-case, og der skal altid bygges videre senere.

2) Demonstration

  • Nu er det tid til at vise løsningen frem, så alle interessenter ved, hvad de kan forvente. Ofte vil I have personer med på holdet, som ikke tidligere har arbejdet med automatisering. Derfor er dette også en oplagt mulighed for at fremlægge de erfaringer, I har gjort jer undervejs.

  • Byg løsningen. Det er desværre her de fleste både begynder – og slutter.

  • Sørg for at identificere alle de interessenter, der måtte være. Opretter scriptet nye subnets? Så sørg for at inkludere den DHCP-ansvarlige. Idriftsættes nye enheder? Så sørg for at den syslog-ansvarlige er opmærksom på den nye proces. Og så videre.

  • Indkald til et fælles møde, hvor løsningen demonstreres.

  • Genbesøg de oprindelig krav i fællesskab for at sikre, at løsningen er “done”, og at I har opnået de fordele, I ønskede jer.

  • Hvis demonstrationen og kravsopfyldelsen er succesfuld, kan I nu fejre resultatet med kage og skulderklap samt en e-mail, der sendes ud til resten af IT-organisationen.

3) Deployment

I dette trin overgår løsningen fra at være et “proof of concept” til at kunne bruges i dagligdagen. Det er vigtigt, at I gør dette relativt hurtigt efter demonstrationen. Så kan I nemlig opretholde momentum for succeshistorien.

  • Vær sikker på, at alle er opmærksomme på forskellen imellem at forsøge sig med en løsning, og så at køre en løsning i produktion. Hvilke implikationer har det for driften, hvis løsningen fejler? Er der aftalt en professionel håndtering af livscyklussen for løsningen og det miljø, den kører på?

  • Al automatisering, som vedrører konfiguration, bør ligeledes have automatiske test. Det er jeres garanti for, at I kan verificere, at ændringerne er slået igennem, og at der ikke har været nogen utilsigtede hændelser. Dette kræver som regel mindst lige så meget kode som selve løsningen.

  • Sørg for fortsat at indsamle læringspunkter – de er værdifulde, når rejsen fortsættes med næste fase, og der tilføjes nye use-cases.

Vi er kun halvvejs

Så langt, så godt: Den første use-case er i drift, og I har etableret en fornuftig affyringsrampe til automatiseringsrejsen. Nu er det tid til at høste fordelene ved automatisering.

Forhåbentlig har den første succesfulde use-case givet inspiration til mange flere. For at kunne skalere udviklingen, skal der opbygges gode processer for softwareudvikling og vedligehold fremadrettet, samt en kultur blandt medarbejdere som fremmer automatiseringen.

Det fortæller vi mere om i del 2 af denne blog post.

Hvad er de 3 andre trin i netværksautomatisering?

Læs Andreas Bækdahls anden artikel om netværksautomatisering og opdag, hvordan du kan optimere og sikre dine netværk med de nyeste teknologier!

Læs Andreas Bækdahls 3 andre trin til netværksautomatisering

I del 2 af "6 trin til at komme i mål med netværksautomatisering" kan du læse om de tre andre trin: expand, operationalize & run.
Læs del 2

Dybdegående artikler om alt fra netværk til sikkerhed

Vejen til netværksautomatisering har mange fordele.
Netværksautomatisering

6 trin til at komme i mål med netværksautomatisering: del 2

Netværksautomatisering kan virke kompleks og teknisk, men den tekniske side er ofte den enkleste del. Den virkelige udfordring ligger i det organisatoriske og planlægningsmæssige arbejde før, under og efter kodning. Her er de første 6 trin til at opnå succes med netværksautomatisering.

Læs mere
NIS2 er ikke en papirtiger
NIS2

NIS2 er ikke en papirtiger

NIS2-direktivet kræver handling nu. Det omhandler sikring af virksomhedens kerneydelser og er mere komplekst end GDPR. Virksomheder skal håndtere hændelser effektivt og aflægge rapporter indenfor stramme tidsrammer. NIS2 handler om sund fornuft og sikring af driften.

Læs mere
AI og kundeservice. 4 trends i 2024 der vil forandre din hverdag
AI i kundeservice

4 trends der vil forandre din hverdag i 2024

Udforsk den revolutionerende verden af Generativ AI, der transformerer arbejdsmetoder og kundeservice. Opdag potentialet for at løse kritiske udfordringer inden for kundeservice og få indblik i, hvordan AI kan inspirere forbedringer på konkrete områder. Men er potentialet større end truslerne? Scan QR-koden for at se, hvordan et forsikringsselskab automatiserer kundeserviceelementer og giver dig et glimt af fremtidens interaktion med AI.

Læs mere
Der findes ikke flere artikler i arkivet
SENIOR NETWORK ARCHITECT - DEVNET TECH LEAD

Andreas Bækdahl

Andreas Bækdahl er Cisco Certified DevNet Expert (#20220006) og den første person i verden, der har bestået DevNet Expert-certificeringen. Hans kompetencer omfatter netværksdesign, automatisering og applikationsinfrastruktur.

Kontakt mig

Kontakt din wingman