6 trin til at komme i mål med netværksautomatisering: del 2

Wingmen Automation Factory

Her i Wingmen har vi pr.1. august 2024 oprettet et dedikeret, internt team til at forankre automatiseringsopgaver. I skrivende stund er vi 4 uger inde i afdelingens levetid og er godt i gang med at implementere alle de nødvendige trin, som er beskrevet i denne blogpostserie. Vi definerer udviklingsprocesser, platforme, automation use-cases, projektroller og læringstilbud som bliver startet op allerede i september. Jeg er slet ikke i tvivl om at med dedikerede ressourcer til automatisering internt kommer vi til at kunne levere endnu højere kvalitet og effektivitet i vores infrastrukturprojekter og konsulentopgaver.

Trin 4 - 6

Efter at være kommet i mål med jeres første use-case som beskrevet som trin 1 – 3 i blogpostens del 1, hvor vi gennemgik Definition, Demonstration og Deployment, er det nu tid til at modne værktøjerne og organisationen til at fortsætte den gode udvikling og aktivere cruise-control. Der skal opbygges gode processer for softwareudvikling og vedligehold, samt en kultur blandt medarbejdere som fremmer automatiseringen.

4) Expand

Der er mange forskellige arbejdsopgaver i både softwareudvikling og infrastrukturdrift. Når disse områder kombineres, bliver billedet let mudret, og det kan være svært at opretholde en realistisk forventning til, hvem der gør hvad, og hvilket engagement der kan forventes af de forskellige deltagere. Erfaringerne fra den første use-case er især værdifulde for at kunne strukturere arbejdet fremadrettet.

  • Ud fra tidligere erfaringer og planlægning af nye use-cases defineres de roller og arbejdsområder som et automatiseringsteam har brug for.
  • De bagvedliggende platforme skal fastlægges og driftsansvaret tildeles.
  • Definer processer for udvikling af kode, håndtering af projekter og design af løsningerne og hele deres levetid.
  • Sæt fælles mål der er relevante og målbare for den del af forretningen som får udbytte at jeres automatiseringsindsats.
  • Alloker rigeligt tid til at komme godt i gang med GitOps og CI/CD pipelines. Hvis man kommer fra en infrastrukturbaggrund, kan disse softwareudviklingsteknologier være en barriere der kan være svær at krydse.
  • Det er vigtigt at stille relevante test-miljøer til rådighed for udviklings- og vedligeholdelsesprocessen. Imens netværket udvikler sig med nyt hardware, software versioner eller topologiomlægninger er det nødvendigt at kunne teste løsningerne af i så realistisk et miljø som muligt.

5) Operationalize

Efter der er etableret en konkret eller virtuel infrastrukturautomatiseringsafdeling, er værdiskabelse et af de vigtigste fokusområder for driften fremadrettet, for at sikre fortsat fokus og prioritering. Vi er ved at være i mål med at definere og implementere denne nye måde at arbejde med infrastruktur på, og det er vigtigt, at mindsettet omkring dette bliver taget godt imod blandt medarbejdere og ledelse, så automatisering bliver en “first-class citizen” i IT-organisationen.

  • Ønsker til fremtidig funktionalitet skal indsamles og prioriteres. Når først de gode idéer begynder at myldre frem kan det være godt at udpege en overordnet ansvarlig for hele indsatsen, for at sikre at alle arbejder i samme retning.
  • Udover et overordnet roadmap oprettes en backlog, der fungerer som en brutto-liste med idéer, samt en pipeline af opgaver der sikrer at der er sammenhæng imellem dem, så der effektivt kan leveres ny og relevant funktionalitet.
  • Ledelse og interessenter bør opdateres på de fastlagte mål, så værdien af automatisering synliggøres.
  • Dyrk et fællesskab både inden for organisationen og med andre i branchen, så der kan udveksles yderligere erfaringer og inspiration.
  • På det tekniske niveau bør der nu også være udført eksperimenter nok til at kunne fastlægges en overordnet softwarearkitektur for fremtidige use-cases.

6) Run

Der er altid plads til forbedring. Som med meget andet i IT-verdenen opstår der altid nye værktøjer og potentialer man skal forholde sig til. For at højne kvaliteten af automatiseringsløsningerne og udbrede kendskabet til mulighederne skal der også kigges mere individuelt på medlemmer af holdet, for at hjælpe alle godt på vej med nye kompetencer. Med nogle modne værktøjer på plads er det også tid til at udvide med nogle effektive integrationer med øvrige platforme der supporterer IT afdelingen så som et ITSM-system eller chat-applikationer som Cisco Webex.

  • Tanken om “automation-first” udbredes i hele IT-organisationen. Måske skal den hjælpes på vej med workshops, der indeholder introduktion, genopfriskning eller inspiration til use-cases.
  • Definer nogle konkrete læringsplaner for at opkvalificere medarbejdere.
  • Fortsæt den gode stil med at finde use-cases der via software enten løser repetitivt eller komplekst manuelt arbejde.
  • Sørg for at holde roadmap’et og målepunkter opdateret efterhånden som løsningerne udvikler sig.

Sikke meget tid der går med at spare tid!

Måske bemærker du at de beskrevne punkter kræver en investering i både software platforme og i særdeleshed tid. Det er derfor vigtigt at holde øje med at denne investering i tid tjenes hjem igen. Hvis man generelt i IT-afdelingen har klare strategier for de løsninger, der i øvrigt udgør hele virksomhedens IT-platform, vil de fleste af disse forhåbentlig have en forholdsvis lang levetid. Det samme vil så også gøre sig gældende for de automatiseringsløsninger, der støtter op omkring dem.
Jo flere use-cases, man får løst via automatisering, desto hurtigere vil kurven for ROI (Return Of Investment) knække, så fordelene kan høstes.

Hvad er de 3 første trin i netværksautomatisering?

Læs Andreas Bækdahls første artikel om netværksautomatisering og opdag, hvordan du kan optimere og sikre dine netværk med de nyeste teknologier!

Læs Andreas Bækdahls 3 første trin til netværksautomatisering

I del 1 af "6 trin til at komme i mål med netværksautomatisering" kan du læse om de tre første trin: definition, demonstration & deployment.
Læs del 1

Dybdegående artikler om alt fra netværk til sikkerhed

Vejen til netværksautomatisering har mange fordele.
Netværksautomatisering

6 trin til at komme i mål med netværksautomatisering: del 1

Netværksautomatisering kan virke kompleks og teknisk, men den tekniske side er ofte den enkleste del. Den virkelige udfordring ligger i det organisatoriske og planlægningsmæssige arbejde før, under og efter kodning. Her er de første 6 trin til at opnå succes med netværksautomatisering.

Læs mere
NIS2 er ikke en papirtiger
NIS2

NIS2 er ikke en papirtiger

NIS2-direktivet kræver handling nu. Det omhandler sikring af virksomhedens kerneydelser og er mere komplekst end GDPR. Virksomheder skal håndtere hændelser effektivt og aflægge rapporter indenfor stramme tidsrammer. NIS2 handler om sund fornuft og sikring af driften.

Læs mere
AI og kundeservice. 4 trends i 2024 der vil forandre din hverdag
AI i kundeservice

4 trends der vil forandre din hverdag i 2024

Udforsk den revolutionerende verden af Generativ AI, der transformerer arbejdsmetoder og kundeservice. Opdag potentialet for at løse kritiske udfordringer inden for kundeservice og få indblik i, hvordan AI kan inspirere forbedringer på konkrete områder. Men er potentialet større end truslerne? Scan QR-koden for at se, hvordan et forsikringsselskab automatiserer kundeserviceelementer og giver dig et glimt af fremtidens interaktion med AI.

Læs mere
Der findes ikke flere artikler i arkivet
SENIOR NETWORK ARCHITECT - DEVNET TECH LEAD

Andreas Bækdahl

Andreas Bækdahl er Cisco Certified DevNet Expert (#20220006) og den første person i verden, der har bestået DevNet Expert-certificeringen. Hans kompetencer omfatter netværksdesign, automatisering og applikationsinfrastruktur.

Kontakt mig

Kontakt din wingman